Header image  
 
  
 
 
 
 

 
 
Transport drogowy

 

Szacuje się, że opóźnienia na zatłoczonych drogach, ulicach, a także szlakach tranzytowych  na całym świecie są przyczyną strat w wysokości setek miliardów dolarów rocznie. Inne negatywne skutki zatłoczonych arterii to duże ryzyko stłuczek, co za tym idzie obrażeń ciała, wzrost zanieczyszczenia powietrza i nieefektywne zużycie paliwa.

Dostępność i dokładność systemu GPS zwiększyła wydajności, sprawność i bezpieczeństwo  pojazdów poruszających się po drogach oraz usprawniło systemy tranzytowe. Wiele problemów związanych z zarządzaniem pojazdami zostało znacznie zminimalizowanych lub  wyeliminowanych dzięki pomocy systemu GPS. Odnosi się to również do zarządzania systemami transportu, załogami utrzymania infrastruktury drogowej oraz pojazdami ratownictwa.

GPS umożliwia automatyczną lokalizację pojazdu. System nawigacyjne GPS są coraz częściej montowane w samochodach całym świecie. Dzięki połączeniu technologii lokalizacji systemu GPS z systemami umożliwiającymi wyświetlenie informacji geograficznych oraz systemami transmitującymi i wyświetlającymi te informacje na ekranach komputerów, ekranach systemów pokładowych pojazdów (samochody, autobusy, ciężarówki) realizowany jest obecnie zupełnie nowy sposób wyznaczania tras przejazdu.

System Informacji Geograficznej GIS przechowuje, analizuje i wyświetla informacje geograficzne, w które jest zaopatrywany w dużej części przez GPS. Obecnie GIS jest używany do monitorowania położenia pojazdów, umożliwiając efektywne opracowanie  strategii, dzięki czemu ruch pojazdów odbywa się zgodnie z rozkładem oraz daje możliwość  poinformowania pasażerów o dokładnym czasie przyjazdu. Duża liczba systemów tranzytowych korzysta z tych możliwości do śledzenia ruchu kolejowego, autobusowego oraz  innych usług mając na celu poprawienie punktualności.

Dzięki systemowi GPS dostępnych jest wiele nowych rozwiązań. Wsiadając do samochodu możemy w ułamku sekundy wyznaczyć trasę do interesującego nas miejsca bez konieczności długiego planowania trasy za pomocą papierowej mapy.

Wykorzystanie technologii GPS, do śledzenia i prognoz ruchu towarowego, spowodowało rewolucje w dziedzinie logistyki, przykładem tego jest określony czas dostawy. Firmy kurierskie wykorzystują system GPS do śledzenia przesyłek, samochodów spedycyjnych aby móc zagwarantować dostarczenie lub odbiór paczek o określonym czasie lub w określonych ramach czasowych na danym obszarze. Gdy zajdzie taka konieczność dzięki systemowi GPS i systemom powiązanym na ekranie komputera zostaje wyświetlona pełna lista ciężarówek spedytora wraz z pełną szczegółową informacją o statusie oraz o paczkach jakie każda z nich  przewozi. W  przypadku takiego samochodu gdy znajdzie się on poza wyznaczoną trasą lub ma opóźnienie informacja o tym fakcie jest automatycznie wysyłana do dyspozytora.

Wiele państw wykorzystuje system GPS do planowania rozwoju sieci dróg i autostrad  poprzez analizę mających się znajdować w pobliżu lub już znajdujących się obiektów lub innych lokacji takich jak chociażby istniejące już sieci drogowe. System służy również do określenia miejsc w których powstaną stacje, punkty wyjazdów służb ratunkowych, wejścia i wyjścia oraz inne przydatne punkty. Informacje te są również wprowadzane do systemu bazy danych GIS. Ta baza danych wiedzy pomaga firmą transportowym zmniejszyć koszty utrzymania oraz obniżyć ceny usług jaki i zwiększyć  bezpieczeństwo kierowców.

Trwają poszukiwania sposobów w jaki można będzie ostrzec kierowców o sytuacjach zagrożenia takich jak wypadki. Dodatkowo prowadzone próby mają na celu zbadanie  możliwości zamontowania autonomicznych systemów w pojazdach. Prowadzone są one aby można było podjąć działania, gdy sytuacja tego wymaga. System automatycznie wysyłał by sygnał do centrali służb ratowniczych w przypadku odpalenia poduszek powietrznych w samochodzie. Szczegółowe informacje dostarczone przez system GPS są integralną częścią tych badań.

GPS jest istotnym elementem przyszłości inteligentnych systemów transportowych (ITS). ITS obejmuje szeroki zakres komunikacji opartej na informacji i technologii elektronicznej. Badania są prowadzone w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, do których należą zjazd z autostrady, zmiana pasa ruchu oraz systemy unikania kolizji. Systemy te muszą oszacować położenie pojazdu w stosunku do pasa drogowego i krawędzi jezdni z dokładnością do 10 centymetrów.